استان ها > زنجان

مبارزه با سودجویی در حوزه سلامت با تولید علم اجتماعی



به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مهرداد حمیدی روز شنبه (۱۸ اسفندماه)در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، با بیان اینکه امروزه نقش دانشگاه‌ها دیگر به تولید علم محدود نمی‌شود، اظهار کرد: دانشگاه ها به‌عنوان بخشی از زیست‌بوم اجتماعی، وظیفه دارند تا در تعامل با جامعه، فعالیت‌های متنوعی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۵۶، دانشگاه‌ها دگردیسی مهمی را تجربه کردند و از یک نهاد صرفاً آموزشی به نهادی ارزش‌آفرین تبدیل شدند، افزود: در این راستا، دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به تدریج پا به عرصه گذاشتند تا علم و دانش را به ابزاری برای توسعه اجتماعی بدل کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان یک نمونه برجسته، تولیدات علمی خود را به سمت ارتباط مؤثر با جامعه هدایت کرده است.

حمیدی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید اجتماعی شود و مدارک و حضور دانش‌آموختگان در متن جامعه معنی پیدا کند؛ افرود: اجتماعی شدن دانشگاه‌ها هیچ منافاتی با تولید علم ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌ها، تبدیل علم به زندگی و بیان اجتماعی است، بیان کرد: جامعه‌ای که مولف نباشد، در خطر قرار دارد. بنابراین، تولید علم باید به گونه‌ای انجام شود که به “علم‌زدگی” منجر نشود و جامعه را به سمت پویایی و آفرینشگری سوق دهد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به اینکه در حوزه سلامت نیز، ورود مفاهیم اشتباه مخرب می‌تواند تاثیرات منفی بزرگی داشته باشد، افزود: در این زمینه، دانشگاه‌ها وظیفه دارند تا با توزیع اطلاعات صحیح، عرصه را از دست سودجویان بگیرند و به جامعه آگاهی لازم را ارائه دهند.

حمیدی با بیان اینکه رسالت امروز دانشگاه‌ها، بدهکاری به بشریت برای تولید علم و تبدیل آن به ابزاری برای رفاه و پیشرفت اجتماعی است، بیان کرد: این هدف نیازمند آن است که دانشگاه‌ها همواره خود را در معرض علم اجتماعی قرار داده و از نقش بنیادین خود در شکل‌گیری جامعه‌ای مولف غافل نشوند.

انتهای پیام/

تیتر میخوام مختلف



منبع:خبرگزاری سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا