برقی به مقصد میرسید
همشهری- پروانه بهرامنژاد: چند روزی از آغاز خدمترسانی اتوبوسهای برقی جدید پایتخت میگذرد و مسافران مسیر میدان جمهوری به بهارستان هم بهعنوان نخستین خط تمامبرقی اتوبوس تهران موسوم به «خط سبز» از روز شنبه با این وسیله پاک تردد میکنند؛ اتوبوسهای تمامبرقی که اکنون ۳۵دستگاه آنها در این محدوده خدمترسانی میکنند و البته قرار است تا خردادماه ۱۵مسیر اتوبوسرانی با اولویت محدوده مرکزی شهر و براساس میزان تقاضای سفر به این وسیله نقلیه عمومی پاک تجهیز و برقیسازی شوند.
* پاک، آرام و بیصدا
بانوی جوان روی صندلی ابری آبیرنگ اتوبوس نشسته و زیرلب زمزمهکنان میگوید: «اتوبوسبرقی، کاش به سرعت برق هم ما را به مقصد برساند.» وقتی میفهمد که صحبتش را شنیدهایم، نظرش را درباره این امکان جدید شهر میپرسیم و مریم امیری کلامش را اینطور ادامه میدهد: «در این چند روزی که سوارش شدهام، هربار بیشتر از قبل از آن خوشم آمده. تمیز، آرام و بیسروصدا حرکت میکند و امیدوارم یک روز برسد که همه اتوبوسها و تاکسیهای تهران برقی شود. ریههای ما دیگر تحمل این حجم آلودگی هوا را ندارد.»
* رایگان اتوبوس سوار شوید
روی شیشه اتوبوس برگههایی حاوی این جمله نصب شده: «بهمناسبت راهاندازی نخستین خط اتوبوس برقی به اطلاع میرساند سرویسرسانی به شهروندان محترم در خط میدان جمهوری اسلامی-میدان بهارستان تا تاریخ۱۰/۱۲/۱۴۰۳ بدون دریافت کرایه صورت خواهد پذیرفت»؛ جملهای که حالا مسافران را بیشازپیش به این ماجرا امیدوار میکند؛ بهطوریکه همگی متفقالقول میگویند: «عادت نداریم ما. مگر میشود تردد با اتوبوسی با این امکانات رایگان باشد!؟» براساس اعلام روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، شهروندان در این مدت میتوانند در این مسیر رایگان رفتوآمد کنند.
* مسافر چینی
این مسافر چینی که حالا اقامت دائم ایران و تهران را گرفته، قرار است مرحلهبهمرحله به خطوط تزریق شود و حتی برخی از این مسیرها نیز برای پذیرش اتوبوسهای جدید با تغییراتی مواجه شوند؛ بهطوریکه براساس اعلام روابطعمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مقصد خط۳۳۷ اتوبوسرانی (پایانه دولتآباد-پایانه امام خمینی) و خط۲۴۳ (۱۳آبان-پایانه امام خمینی) منطقه۶ اتوبوسرانی تغییر کردهاست. بهدنبال برقیسازی پایانه امام خمینی براساس هماهنگیهای انجامشده، مقصد خطهای ۲۴۳ و ۳۳۷ موقتا به پایانه فیاضبخش منتقل شدهاست.
* برقیسازی خطوط ادامه دارد
احمد قیومی، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران هم که هرروز روند خدمترسانی اتوبوسهای برقی در خط جمهوری را از نزدیک رصد میکند، دراینباره میگوید: «کارتخوان و جیپیاس روی این اتوبوسها در حال نصب است؛ اما تا روزی که نتوانیم از کارتخوان استفاده کنیم، استفاده مردم رایگان است. ۱۸۹دستگاه اتوبوس رسیدهاند و بهترتیب وارد خطوط مختلف میشوند. ۱۵خط دیگر هم که در نوبت برقیسازیاند، امکان تمامبرقیشدن را دارند. فاصله زمانی حرکت اتوبوسها در این خط بین ۲ تا ۵دقیقه یعنی در حالت عادی ۵دقیقه و حالت پیک ۲دقیقه است. این اتوبوسها پلاکموقتاند و پلاکگذاری آنها در دست انجام است.
باکسهای مجزا
نخستین خط سبز اتوبوسهای برقی تهران کجاست؟
خط: جمهوری-بهارستان
طول: ۴.۵کیلومتر
تعداد ایستگاهها: ۲۴ (مسیر رفت: ۱۰ایستگاه / مسیر برگشت: ۱۴ایستگاه)
تعداد اتوبوسهای خط: ۳۵دستگاه کاملا برقی
اتوبوسهای جدید چه مشخصاتی دارند؟
نام: هایگر
باتری: CATL LFP
کشور سازنده: چین
ظرفیت برقدهی: ۴۲۲.۸۷ کیلوواتساعت
توان: ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات
سرعت: ۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا ۵۰کیلومتر: ۱۰ ثانیه
تعداد صندلیها: ۳۴ صندلی ثابت و ۲ صندلی تاشو
عددیها
۳۵ اتوبوس برقی از محل قرارداد چین در خط بهارستان-جمهوری مسافرگیری میکنند.
۱۵خط تا خرداد۱۴۰۴ به اتوبوسهای برقی تجهیز میشوند.
۲۵۵ کیلومتر پیمایش با یکبار شارژ اتوبوسهای برقی است.
۱۸۹ اتوبوس برقی تاکنون به تهران رسیدهاست.
۱۵مسیر اتوبوسرانی با اولویت محدوده مرکزی شهر و میزان تقاضای سفر تا خرداد برقیسازی میشود.
۲ خط از خطوط اتوبوسرانی منطقه۶ به مقصد پایانه امامخمینی برای افزودهشدن اتوبوسهای برقی تغییراتی دارند.